Sunday 11 November 2012

Jika kita perhatikan, terdapat 3 kaedah yang digunapakai oleh pasukan dalam Liga Malaysia untuk mengesan atau mendapatkan pemain import musim ini.

1. Melalui agen - Merupakan kaedah paling popular dikalangan pasukan Liga Malaysia. Boleh dikatakan hampir semua pasukan dalam Liga Malaysia mengambil pendekatan ini didalam memilih pemain import untuk di uji dan seterusnya ditandatangani.

2. Meninjau bakat pemain import di luar negara - Jurulatih Sime Darby, Ismail Zakaria beserta beberapa orang pengurusan pasukan tersebut telah pergi ke Liberia untuk melihat aksi pemain di Liga Liberia dan hasilnya mereka berjaya mengikat Patrick Ronaldindo serta Sengbhah Kennedy. Pembelian Patrick Ronaldinho dianggap berbaloi apabila muncul sebagai penjaring terbanyak pasukan tersebut tetapi rakannya Sengbhah Kennedy disingkirkan pada pertengahan musim akibat masalah kecederaan.

3. Berdasarkan reputasi lampau - B.Sathianathan mengambil langkah berani dengan memanggil 2 bekas pemain import yang pernah mencipta nama di Malaysia sewaktu ketika dahulu. Ternyata firasat Sathianathan tepat dimana Bruno Martelotto yang sebelum ini pernah mencipta gemilang bersama pasukan MPPJ serta Marlon Alex James yang pernah mencipta kejayaan "double treble" bersama pasukan Kedah masih lagi berbisa sentuhan mereka. Namun terdapat juga pasukan yang gagal mendapatkan pemain import yang berkualiti melalui kaedah ini. Zacharia Simukonda pemain import yang pernah mencipta nama di Perlis gagal untuk menyerlah bersama pasukan T-Team.

No comments:

Post a Comment

Get widget