Sunday 25 November 2012

Badan Kehakiman sertai demo kecam Presiden Mesir

Mohammed Mursi
Mohammed Mursi
KAHERAH - Presiden Mesir, Mohammaed Morsi, yang mengisytiharkan kuasa-kuasa khas bagi dirinya sementara perlembagaan baru digubal, berhadapan dengan protes yang masuk hari kedua semalam, yang turut disertai badan kehakiman negara itu.

Majlis Kehakiman Agung, badan kehakiman tertinggi Mesir, mendakwa pengisytiharan Mohammed sebagai satu pencabulan ke atas sistem kehakiman yang tidak pernah berlaku di negara tersebut.

"Majlis Kehakiman Agung, yang bertanggungjawab ke atas semua perkara berkaitan dengan kehakiman dan hakim, melahirkan rasa tidak senang dengan pengisytiharan perintah sedemikian dan mahu Presiden Republik (Mesir) menjauhkan diri daripada kesemua perkara berkaitan dengan cabang kehakiman dan agensinya," kata agensi berita Mena.

Mohammed berhadapan dengan demonstrasi dan kecaman ekoran perintah kuasa-kuasa khas itu. Sehari sebelum mengumumkan perkara itu, beliau dipuji kerana memainkan peranan penting dalam memeterai gencatan senjata antara Hamas-Israel bagi menyelesaikan konflik Gaza.

Seramai 261 orang cedera dalam demonstrasi di Kaherah dan beberapa bandar lain.

Penunjuk perasaan membaling batu dalam pertempuran dengan polis pagi semalam. Polis melepaskan gas pemedih mata.

No comments:

Post a Comment

Get widget